Çin'de Jibaozhai Müzesi’nde Sahte Eser Skandalı

20/7/2013 / skopbülten

2010 yılında Çin’in Jizhou kentinde açılan ve yaklaşık 18 milyon liraya mal olan Jibaozhai Müzesi’nde sergilenen 40. 000 objenin neredeyse tamamının sahte olduğu ortaya çıktı. 12 ana sergi alanıyla oldukça büyük olan müze, “eşsiz” kültürel hazinelerle doldurulmuştu. Skandalı ortaya çıkaran ise, Ma Boyong adlı Çinli bir yazar. Geçtiğimiz ay müzeyi ziyarete giden Boyong, açıklama getiremediği bir dizi farklılık veya tutarsızlık tespit etmiş ve internet üzerinden bulgularını paylaşmıştı. En çarpıcı hatalardan biri de şuydu: Çin’in Sarı İmparator lakaplı Gao Yang adındaki hükümdarı döneminden kaldığı ve yaklaşık 4000 yıllık olduğu iddia edilen bir obje üzerine kazınmış olan yazı karakterleri, o dönem değil, 20. yüzyıldan sonra yaygın olarak kullanılmaya başlanmış ve basitleştirilmiş karakterlerdi. Bu koleksiyonda ayrıca “Tang Hanedanı”na ait olduğu belirtilen beş renkli porselen bir vazo da vardı; fakat o da sahteydi, çünkü bu vazonun yapımında kullanılan teknik bahsi geçen dönemde değil, yüzlerce yıl sonra Ming Hanedanı döneminde icat edilmişti.

Müze yetkililerinin bu skandaldan sıyrılmak için yaptıkları açıklamalar ve meseleyi önemsizleştirme biçimleri ise bir hayli ilginç. Müzenin baş danışmanı Wei Yingjun’un Daily Telegraph’a yaptığı açıklama şöyle: “Elbette arada sahte parçalar da olabilir fakat önce düzgün bir inceleme ve doğrulamadan geçirilmeleri gerekiyor. Yine de bu 40.000 eser içinde en az 80 tanesinin kesinlikle orijinal olduklarından hiç şüphe yok”. Wei ayrıca ziyaretçileri yanlış yönlendirmemek için kaynağı “şüpheli” olan eserlere önceden “açık bir ibare” de koyduklarını ve “kendini bir çeşit kültür devrimcisi gibi ortaya atan ve müzenin adını lekeleyen” yazar Ma Boyong’u da dava edeceklerini belirtiyor. Öte yandan eserlerin özgünlüğü konusunda öylesine büyük bir kafa karışıklığı var ki, müzenin bizzat sahibi olan Wang Zonquan bile “sergilenen eserlerin orijinal mi yoksa sahte mi olduklarını tanrılara sorsak bilmezler” derken, müzenin küratörlerinden Shao Baoming eserlerin “en az yarısı”nın orijinal olduklarını iddia ediyor.

Bugünkü resmi bilgilere göre Çin’de yalnızca 2011 yılında açılan 400 yeni müzeyle eşi görülmemiş bir müze patlaması yaşanıyor. Fakat bu sahte eser, obje veya kalıntı meselesi Çin’de gittikçe kontrolden çıkar bir hale gelmiş. Öyle ki, 2011’de devlet kanalında yer alan bir haberde, müzelerde sergilenen fosillerin bile % 80’inin sahte olduğu açıklanmıştı. [NÖ, BA]

 

                                       Qing Hanedanı döneminden kaldığı söylenen şüpheli eserlerden biri, fotoğraf Ma Boyong

                                                                Sözde Tang Hanedanı'na ait bir vazo, fotoğraf Ma Boyong

 

 

Kaynak: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/10182088/Chinese-museum-found-with-40000-fake-exhibits-forced-to-close.html

sahte