-
18/1/2023
Moda firmalarıyla sanatçıların işbirliğinin tarihçesi malum: 1930’larda Salvador Dali’nin Elsa Schiaparelli’yle hazırladığı elbiselerden, 1965’te Yves Saint-Laurent’in Piet Mondrian’dan esinlenerek tasarladığı Robe Mondrian’a kadar uzanıyor ve 1970’lerde hızlanarak devam ediyor...
-
17/10/2021
Serbest ticaret ile özgür –serbest– sanatın göründükleri kadar zıt olmayabileceğini düşünmek için birçok sebep var. Sanat aynı zamanda, sanat eserlerinin yatırım, vergiden kaçınma ve kara para aklama gibi amaçlar için kullanıldığı ikincil bir spekülatif piyasadır.
-
7/9/2021
Aşağı yukarı 21. yüzyılın başlarında, sanat tarihçileri ve eleştirmenleri arasında sanki gafil avlanmışlar gibi ani bir kımıldanma baş gösterdi. Tarihçiler, eleştirmenler, dergi editörleri, peş peşe, akın akın, şunu sormaya başladılar: “Çağdaş sanat nedir?”
-
19/1/2021
Jean Baudrillard, 1996 yılında “Sanat Komplosu” başlıklı makalesini yayınladığında, çağdaş sanatın varlık nedeni kalmadığını ilan ederek uluslararası sanat camiasında büyük bir skandala yol açtı...
-
24/12/2020
Şunu kabul edelim: Başka endüstrilerin ölçeğiyle kıyaslandığında sanat sektörü bir nokta kadardır. Çağdaş sanat, gayri şeffaf, anlaşılmaz ve adaletsiz olan her şeyin; yukarıdan aşağı sınıf savaşının ve külliyen eşitsizliğin sembolüdür yalnızca.
-
17/6/2020
Müzayede sonuçları haber olmasa ve Klimt’in bir tablosunun 135 milyon dolara ya da Hirst’ün Bahar Ninnisi’nin 9,6 milyon dolara satıldığının kaydı olmasa, çağdaş sanatın tarihi farklı olurdu.
-
24/5/2020
Hukukun dengesiz ve öngörülmez olduğu, her olayda keyfî biçimde uygulandığı zamanlarda sanatçılar, yazarlar ve başka kesimler buna nasıl tepki gösteriyor? Olağanüstü halde yaratmak, hayatta kalmak nasıl oluyor
-
2/11/2019
Çağdaş sanatın hiçbir ilginç yanı olmadığını söylemek gibi niyetim yok. Bilakis, çağdaş sanatta aydınlığa kavuşan şey, tahayyül edilebilecek en ilginç olay olabilir: sanat ile eser arasındaki tarihî çatışmanın, her anlamda nihai biçimde kendini göstermesi.
-
27/8/2019
Ekolojik sanat, bir etik ilke üzerine kurulu olmalıdır. Olafur Eliasson’un buzul parçalarını getirtip enstalasyon olarak kullandığı "Ice Watch"ı gibi cafcaflı ve çevreye zarar veren yaratımlar söz konusu olduğunda ise, ekolojik bir sanattan değil, “ekolojik konsensüs” sanatından söz edilebilir en fazla...
-
18/8/2019
Özellikle edebiyat alanında kendini ifade eden "négritude" kavramı gibi, çağdaş Afrika sanatı belirli bir Afrikalılığı, kendine özgü bir estetikle açığa çıkan bir kimliği sahipleniyor. Soykırım, AIDS, açlık, siyasal mücadeleler, yağma, baskı ve göç gibi temaları geliştirerek kıtanın başlıca endişelerini işleyen bir sanat bu.
-
1/8/2019
Küresel sanat dünyasında bir proje, işe başlandığında sadece bir potansiyel olarak mevcuttur. Sanat kurumlarının sermayeleştirdiği şey, aslında sadece bir potansiyel ve onun vaadidir. Virno’ya göre, tam da bu, post-Fordizmin iş çerçevesinin özünü oluşturur.
-
30/1/2019
Politikada katılımcılık, devrim gerçekleştirmeden devrimin kazanımlarını sağlamak gibi nafile bir umut taşır. Sanatta ise, kültürel hasımların birbiriyle yüzleşmesine gerek olmaksızın sanat ile toplumsal hayat arasındaki uçurumu kapattığı izlenimi verir.
-
1/1/2019
-
26/9/2018
“Şiddet”, sanat söz konusu olduğunda hararetli tartışmalara sebep olan bir kavram. Kim tarafından, hangi saikle, kime veya neye yöneltildiğine bağlı olarak çok farklı anlamlara bürünebiliyor ve pek çok defa “sanat mı değil mi?” tartışmalarının önünü açıyor.
-
5/9/2018
Modern sanat tarihi, çok büyük ölçüde, ulusların sanatının tarihi olarak yazıldı ve yapıldı. İnceleme konusunun sınırlarının bu şekilde belirlenmesi büyük oranda bir kurguydu, ama birkaç yüzyıl boyunca bu kurgu bir nevi gerçeğe-benzerlik görüntüsü arz etti...
-
28/5/2018
Sermaye ya da devlet hamiliklerinden hamilik beğenmek, tarafımızı seçmek zorunda değiliz. Böylesi bir zorunluluğun seçimi, AKM’nin içerisinden çekilen fotoğrafta olduğu gibi yıkık bir sahne çerçevesinden yükselmekte olan cami inşaatına bakakalmak durumunda olduğumuzu imleyecektir.
-
16/5/2018
Geçenlerde gösterime giren "Kare" başlıklı film, içinde bulunduğumuz karmaşa hakkında fikir edinmemize yardımcı olabilir. Yönetmen Ruben Östlund, özellikle iki sahnede, hedefi tam on ikiden vuruyor...
-
13/5/2018
Sanatın sınırlarıyla ilgili merak, "sanat nedir?" sorusuyla birlikte başlamış. "Sanat nedir?" diye sorunca, ister istemez "sanatın sınırları" da işin içine girmiş. Sanat kendi varlığını, ontolojisini, dolayısıyla da sınırlarını keşfetmeye özerkleşme süreciyle başlıyor...
-
22/4/2018
“Ulusal Antropoloji Müzesi’nin Topyekûn İmhası”, ekonomik ve politik iktidarların, sembolleri ve müze geleneklerini ideolojik amaçlarına alet etmelerini konu ediniyor. İdollerin ve binaların temsilen imha edilmesi, halen yaşamakta olan bu kültürlerin gerçekten imha edilişi üzerine kafa yormaya davet ediyor.
-
20/4/2018
Mehmet Koyunoğlu’nun açtığı son sergi, Makine-İnsan oldu. Serginin fikri Alfred Jarry’nin 1902’de yayınlanan Süpererkek (La Surmâle) kitabından çıktı...